7. Pirkanmaan Osuuskauppa

Uudenlainen tuorevalmisruokakonsepti

Kehittäkää uudenlainen, kaupallisesti kiinnostava tuoreen valmisruoan konsepti tai tuoteperhe ja sen myyntitapa nuorille aikuisille.

Kiireiset ja tiedostavat kuluttajat haluavat helpottaa arkeaan nopealla, nautintoa ja terveyttä tuottavalla ruoalla. Perinne ruoan valmistamisesta alusta alkaen arjessa murenee ja yhä useampi nuori kuluttaja ajattelee, että ruoan valmistamiselle tai pitkille kauppareissuille ei ole aikaa arjessa. Kiinnostus ruokaa, hemmottelua ja erilaisia ruokavalioita kohtaan on kuitenkin sinällään suurta. Visuaalinen somemaailma kasvattaa vaatimuksia sen suhteen, miltä ruoan tulee näyttää. Vaikka ruoka-arki on muutoksessa, ruoka sisältää ja tulee sisältämään kulttuurisia ja sosiaalisia merkityksiä. Esimerkiksi omilla ruokavalinnoilla kerrotaan itselle ja muille omasta identiteetistä vaikkapa vastuullisuuden tai terveellisyyden teemojen kautta. Toisinaan, esimerkiksi viikonloppuisin, ruoan valmistamiseen ja kiireettömään nautiskeluun yhdessä läheisten kanssa varataan aikaa. Arjessakin ruoka voi olla joko polttoainetta, joka syödään nopeasti yhdellä kädellä sähköpotkulaudalla viipottaessa tai lepohetki, joka tarjoaa iloa ja virkistystä kaikille aisteille.

Tuoreen valmisruoan kulutus kasvaa noin 5-6% vuosivauhtia. Vaikka nuorissa kuluttajissa on edellä mainituista syistä suuri potentiaali, nykyisellään tuoretta valmisruokaa ostavat erityisesti yli 55-vuotiaat, hyvää palvelua ja laatua arvostavat kuluttajat.

Millaisesta tuorevalmisruoasta alle 30 -vuotiaat kiinnostuisivat?